Newsletter jest jedną z najskuteczniejszych form komunikacji z klientem i budowania z nim relacji. Aby nasz newsletter był skuteczny, należy przestrzegać kilku zasad.
Z badań przeprowadzonych przez
GetResponse wynika, że newsletter jest dla firm najpopularniejszą
formą komunikacji z klientem. Jednocześnie ponad 70% internautów
wskazuje, że regularnie przegląda newslettery, a 9 na 10, że
subskrybuje przynajmniej jeden. Newsletter jest doskonałym
narzędziem do nawiązywania stałych kontaktów i relacji z
klientami, a przy tym do budowania w nich zaufania wobec marki.
Forma
Newslettery
mogą mieć różną formę. Najprostsze są przesyłane jako
wiadomość
e-mail w
formie tekstu, która zawiera informacje dotyczące życia firmy lub
nowości produktowych. Niekiedy te informacje wzbogacone są o
grafiki i zdjęcia. Bardziej zaawansowane, a jednocześnie
efektywniejsze, są newslettery tworzone jako odrębne całości w
formie
flash,
które przeglądać można np. w postaci elektronicznych publikacji
takich jak flippingbook. Klient otrzymuje wiadomość e-mail z
zajawkami tekstów, które odnoszą do osobnej przeglądarki.
Newslettery przesyłane w formie prostych wiadomości e-mail są
mniej wymagające dla firm pod względem przygotowania. Jednak te
bardziej zaawansowane mocniej angażują
odbiorców.
Ważne jest, aby w kolejnych wydaniach zachować stałą
formę.
Zmieniają się teksty i grafiki, ale układ pozostaje ten sam. Ważne
jest również, aby w newsletterze zastosować stałą kolorystykę,
rozkład działów, czy graficzny motyw przewodni. Odbiorcy szybko
przywiązują się do formy newslettera. Dzięki stałej formie
łatwiej i szybciej będą identyfikować newsletter z marką. Należy
również rozważyć, co będzie najmocniej eksponowane w
newsletterze. Ponad połowa internautów, zapisując się na
newsletter, kieruje się znajomością marki, a ponad 40% zachęcają
do tego interesujące tematy artykułów.
fot. dreamstime.com |
Cel
Newslettery
można podzielić na trzy podstawowe grupy. Pierwszą z nich stanowią
newslettery
produktowe,
czyli takie, których głównym celem jest prezentacja produktów i
usług firmy. W znacznym stopniu ich celem jest zwiększenie
sprzedaży prezentowanych produktów i zakodowanie ich w świadomości
odbiorcy. Dlatego często zamieszczane są w nich różnego rodzaju
rabaty i promocje, z których skorzystać mogą subskrybenci
newslettera. Jak pokazują badania, ponad połowa internautów
decyduje się subskrybować newsletter właśnie ze względu na
możliwość otrzymania rabatu lub informacji o nowościach
produktowych.
Drugą
grupę stanowią newslettery
wizerunkowe.
Ich zadaniem jest zbudowanie w odbiorcach pozytywnych skojarzeń z
marką. Jest to forma bardziej rozbudowana, która stawia na treści.
Prezentowane są w nim głównie działania firmy i jej wpływ na
dany sektor rynkowy.
Trzecią
grupę stanowią newslettery
informacyjne.
Budują one typowy storytelling wokół firmy. Do minimum ograniczona
jest w nich funkcja promocyjna. Newslettery takie prezentują głównie
treści związane z działalnością firmy, która, jako ekspert w
danej dziedzinie, tłumaczy i prezentuje zjawiska zaistniałe w danym
sektorze biznesowym.
Dbaj
o treść
Niemal
jedna piąta osób, które zrezygnowały z subskrypcji newslettera,
podjęła taką decyzję, gdyż publikowane treści przestały ich
interesować. Newsletter, podobnie jak prasa firmowa, musi odznaczać
się wysoką
jakością merytoryczną publikowanych treści.
Jednocześnie musi być interesująca, możliwa do wykorzystania
przez czytelników (np. forma poradników). Wśród najczęstszych
powodów rezygnacji z odbierania newsletterów znalazła się także
wysoka częstotliwość ich wysyłki (20,9%). Okazuje się, że zbyt
częste, jak i zbyt rzadkie, dostarczanie newslettera zniechęca
odbiorców. Optymalnym wydaje się być obecnie newsletter
miesięczny.
Więcej na temat tworzenia newsletterów przeczytacie w Custom News:
Sprawdźcie także nasz magazyn PismoteQa:
0 komentarze: