Typograf. Rzemieślnik? Artysta!

By | 19:04 Leave a Comment

Jeśli myślisz, że typografia to jedynie wybór fontu, pogrubienie i dobór koloru, mylisz się. Typografia jest wszędzie. A dobra typografia to sztuka.


Każdy tekst jest produktem. Każdy produkt potrzebuje opakowania. Musi ono być eleganckie, ekstrawaganckie, nowoczesne, wystylizowane itd. Najważniejsze jednak, by przyciągało uwagę odbiorcy. Każde opakowanie jest jednocześnie reklamą. Suchy tekst nie ma siły przebicia. Potrzebuje odpowiedniej szaty graficznej. To ona decyduje, że sięgamy właśnie po niego. Typografia, jako sztuka projektowania, ma za zadanie stworzyć tekst, który będzie nie tylko atrakcyjny graficznie. Musi dbać o komfort czytelnika, a więc przejrzystość i czytelność. Celem typografii jest satysfakcja odbiorcy płynąca z lektury tekstu. Szczególne ważna jest w kreowaniu prasy firmowej, której tak zależy na trafianiu z treściami do odbiorców, a często porusza skomplikowane zagadnienia.

fot.dreamstime.com

Typografia zaczyna się dziś na ekranie monitora, kiedyś na tablicy zecera. Ustalamy proporcję magazynu, folderu, czy ulotki. Następnie określamy wielkość marginesów. Wyznaczamy miejsca tytułów, leadów, śródtytułów, pagin i stopek. Dobór kroju pisma, wielkości, kolorów, grafik, projektowanie zmyślnych układów, gry obrazem. Prasa firmowa daje możliwości na swobodne operowanie projektem graficznym. To właśnie zadanie typografa, aby wprowadzić urozmaicenia. Albo stworzyć taki projekt, któremu czytelnik się nie oprze. Atrakcyjność custom publishingu jest kluczem do jego sukcesu. Los publikacji zależy od typografii. To ona sprawia, że pracownik firmy, w wolnej chwili, nie sięgnie po pilot do telewizora, lecz po firmowy miesięcznik. – Konsument stał się przeładowany informacją, przesadnie krytyczny i zobojętniały, a jego potrzeba konsumpcji zaspokojona – napisał, w jednej ze swoich książek, Edgar Geffroy, jeden z najwybitniejszych motywatorów biznesowych. Typografia jest sztuką, która tę potrzebę na nowo rozbudza. Dociera do nas zewsząd. Każdy napis na bluzie, każda ulotka, reklama, strona internetowa, gazeta, czy książka są w znacznej mierze dziełem typograficznym. I to właśnie od typografii zależy ich sukces. To ona sprawia, że przystajemy na chwilę, porzucamy swój codzienny pęd, by na kilka sekund, czy minut, zanurzyć się w przyciągającym wzrok tekście. Typografia sprawiła, że chcemy czytać i poznawać kolejne treści. A w dodatku wywołać w odbiorcy poczucie, że ma w ręku produkt ekskluzywny, na który warto poświęcić czas.  
(RW)
Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze: