Jeśli myślisz, że typografia to jedynie wybór fontu, pogrubienie i dobór koloru, mylisz się. Typografia jest wszędzie. A dobra typografia to sztuka.
Każdy
tekst jest produktem. Każdy produkt potrzebuje opakowania. Musi ono
być eleganckie, ekstrawaganckie, nowoczesne, wystylizowane itd.
Najważniejsze jednak, by przyciągało uwagę odbiorcy. Każde
opakowanie jest jednocześnie reklamą. Suchy tekst nie ma siły
przebicia. Potrzebuje odpowiedniej szaty graficznej. To ona decyduje,
że sięgamy właśnie po niego. Typografia, jako sztuka
projektowania, ma za zadanie stworzyć tekst, który będzie nie
tylko atrakcyjny graficznie. Musi dbać o komfort czytelnika, a więc
przejrzystość i czytelność. Celem typografii jest satysfakcja
odbiorcy płynąca z lektury tekstu. Szczególne ważna jest w
kreowaniu prasy firmowej, której tak zależy na trafianiu z
treściami do odbiorców, a często porusza skomplikowane
zagadnienia.
fot.dreamstime.com
Typografia
zaczyna się dziś na ekranie monitora, kiedyś na tablicy zecera.
Ustalamy proporcję magazynu, folderu, czy ulotki. Następnie
określamy wielkość marginesów. Wyznaczamy miejsca tytułów,
leadów, śródtytułów, pagin i stopek. Dobór kroju pisma,
wielkości, kolorów, grafik, projektowanie zmyślnych układów, gry
obrazem. Prasa firmowa daje możliwości na swobodne operowanie
projektem graficznym. To właśnie zadanie typografa, aby wprowadzić
urozmaicenia. Albo stworzyć taki projekt, któremu czytelnik się
nie oprze. Atrakcyjność custom publishingu jest kluczem do jego
sukcesu. Los publikacji zależy od typografii. To ona sprawia, że
pracownik firmy, w wolnej chwili, nie sięgnie po pilot do
telewizora, lecz po firmowy miesięcznik. – Konsument
stał się przeładowany informacją, przesadnie krytyczny i
zobojętniały, a jego potrzeba konsumpcji zaspokojona – napisał,
w jednej ze swoich książek, Edgar Geffroy, jeden z
najwybitniejszych motywatorów biznesowych. Typografia jest sztuką,
która tę potrzebę na nowo rozbudza. Dociera do nas zewsząd.
Każdy napis na bluzie, każda ulotka, reklama, strona internetowa,
gazeta, czy książka są w znacznej mierze dziełem typograficznym.
I to właśnie od typografii zależy ich sukces. To ona sprawia, że
przystajemy na chwilę, porzucamy swój codzienny pęd, by na kilka
sekund, czy minut, zanurzyć się w przyciągającym wzrok tekście.
Typografia sprawiła, że chcemy czytać i poznawać kolejne treści.
A w dodatku wywołać w odbiorcy poczucie, że ma w ręku produkt
ekskluzywny, na który warto poświęcić czas.
(RW)
0 komentarze: