Jednym z największych wrogów firmowych magazynów jest monotonia. Można jej uniknąć stosując różnorodne formy dziennikarskie.
Jack
Trout sformułował jedną z najbardziej znanych maksym w świecie
marketingu i komunikacji – „wyróżnij się lub zgiń” (ang.
Differentiate or Die). Odnosząc ją do mediów firmowych i
komunikacji wewnętrznej możemy dokonać nieznacznej parafrazy,
mówiąc „zaciekaw lub zgiń”. Magazyny firmowe muszą walczyć o
uwagę czytelnika. Wiele firm wychodzi z założenia, że skoro
wydają magazyn, newsletter lub biuletyn wewnętrzny, to pracownicy z
pewnością go czytają. W rzeczywistości jednak pracownicy często
nie mają ochoty sięgać po treści związane z firmą w swoim
wolnym czasie. Zamiast po magazyn firmowy, sięgają po inne
wydawnictwa. Dzieje się tak, gdy magazyn nie jest dla pracowników
atrakcyjny. Wtedy rezygnują z jego lektury lub zapoznają się z nim
pobieżnie, uważając to za swój (przykry) obowiązek.
fot. pixabay.com/pl |
Ciekawy
= różnorodny
Pisaliśmy
już na naszym blogu o sposobach zaciekawienia czytelnika layoutem
(http://www.mediafirmowe.pl/2015/07/magia-zawarta-w-layoucie.html).
To on przyciąga uwagę czytelnika. Aby jednak zachęcić odbiorcę
do dalszej lektury, treści muszą być dla niego interesujące. Nie
chodzi tu jedynie o stronę merytoryczną (czy informacje w magazynie
będą dla pracownika przydatne). Równie ważna jest forma, jaką
nadamy naszym tekstom. W magazynach firmowych najczęściej
znajdujemy informacje lub wywiady. To oczywiście dobre i bardzo
użyteczne formy dziennikarskie, jednak po czasie stają się one dla
odbiorców monotonne. Zadaniem firmowych redaktorów jest dbanie o
to, aby kolejne numery magazynu zawierały różne formy
dziennikarskie. To ożywia magazyn i zachęca czytelnika do
zapoznania się z artykułami. Wywiady i krótkie informacje możemy
przeplatać np. sondami. Możemy przeprowadzić je wśród
zatrudnionych (pracownicy lubią czytać o sobie nawzajem) lub z
osobami, które wypowiedzą się na tematy związane z działaniem
firmy (np. wśród klientów na temat zadowolenia z oferowanych
produktów). Do magazynu możemy także zaangażować pracownika,
który wykazuje talent dziennikarski lub literacki. Może on
tworzyć felietony. Warto pomyśleć także o innych formach –
infografikach, reportażach, fotorelacjach, czy poradnikach.
Jakie
gatunki dziennikarskie wykorzystać w komunikacji wewnętrznej przeczytasz w magazynie PismoteQa:
Przeczytaj
także jak stworzyć wywiad, który zainteresuje odbiorcę:
0 komentarze: