Zacierają
się granice między tradycyjnym dziennikarstwem a tym, co do
niedawna nazywaliśmy custom publishingiem.
Choć
w Polsce to sformułowanie nie pojawia się jeszcze zbyt często, to
za granicą jest ono desygnatem autonomicznej odmiany dziennikarstwa.
Mowa o dziennikarstwie firmowym, zwanym za granicą także
corporation
journalism.
Czym się różni dziennikarstwo firmowe od zwyczajnego? W zasadzie
niczym. Do lamusa odłożyć należy poglądy, że firmowy redaktor
to jedynie „przepisywacz” komunikatów od zarządu. Jeżeli
chcemy stworzyć prawdziwą historię wokół marki, budować
angażujący storytelling, musimy działać jak prawdziwi
dziennikarze. Redaktor firmowy musi być tak samo dociekliwy i
zadawać te same pytania. Musi wchodzić w skórę swojego czytelnika
i dawać informacje, których on oczekuje. Oczywiście priorytetem
dziennikarza firmowego nie jest szeroko pojęta „sensacja”, ale
warsztat pracy jest niemal identyczny. Niekiedy praca dziennikarza
firmowego jest nawet bardziej wymagająca, ponieważ ma on ukazywać
firmę, dla której pracuje, jako eksperta. Musi więc wyważyć
aspiracje i zapędy władz firmy z potrzebami i oczekiwaniami
odbiorców, a to nie łatwe zadanie. Ten rodzaj dziennikarstwa staje
się w ostatnich latach coraz bardziej pożądany, tym bardziej, że
coraz więcej czytelników porzuca tradycyjne gazety i magazyny na
rzecz magazynów wydawanych przez firmy. W nich odbiorcy mogą
uniknąć medialnego bełkotu i natłoku informacji, a znaleźć
odpowiedzi na nurtujące ich pytania z życia codziennego i porady
dotyczące ich kłopotów. Dlatego też rolą dziennikarza firmowego
jest utrzymywanie jak najwyższego poziomu merytorycznego, aby klient
po lekturze treści (newslettera, magazynu, strony internetowej,
bloga) był usatysfakcjonowany znalezioną tam wiedzą.
fot. pixabay.com/pl |
Dziennikarstwo
firmowe jest już na tyle rozbudowanym odłamem dziennikarstwa, że
można je podzielić także ze względu na zakres działania. Mamy
więc dziennikarzy mediów wewnętrznych oraz mediów zewnętrznych.
Obie grupy mają inne zadania, predyspozycje oraz metody działania.
Głównym celem dziennikarza zewnętrznego jest budowanie wizerunku
firmy na jej warunkach. Jego zadaniem jest stworzenie historii wokół
marki, która dotrze do klientów. Skupia się on na zbadaniu i
poznaniu grupy docelowej. Pod kątem jej oczekiwań dobiera
odpowiednie narzędzia i kanały przekazu. Dziennikarz wewnętrzny
musi natomiast doskonale znać firmę od wewnątrz, rozumieć jej
funkcjonowanie. Jego zadaniem jest przekazywanie wiadomości
pracownikom. Jest to nie tylko trudne, ale i bardzo odpowiedzialne
zadanie, wymagające szczególnej delikatności w momencie firmowych
kryzysów.
Jeżeli
chcecie dokładnie poznać zagadnienie dziennikarstwa firmowego i
przeczytać opinie znanych speców od komunikacji na ten temat,
zajrzyjcie do PismoteQi:
Jeżeli
chcecie poczytać o roli i zadaniach dziennikarzy wewnętrznych oraz
zewnętrznych, a także jak ich dobierać do współpracy, zajrzyjcie
do PismiteQi:
0 komentarze: