W biznesie coraz powszechniej stosuje się media społecznościowe. Co
ważne, firmy używają ich też w komunikacji wewnętrznej, a nie tylko do celów
marketingowych i kontaktów z klientami. Firma RR Communication Consulting postanowiła sprawdzić, co o takim rozwiązaniu sądzi pokolenie Y – generacja
ludzi, którzy wchodzą na rynek pracy i codziennie korzystają z social mediów.
Tak zwane Y-greki to pokolenie, dla którego media społecznościowe to codzienność – 83% studentów uczelni wyższych, przebadanych przez RRCC, korzysta z social mediów przynajmniej raz dziennie. Równie dużo, bo 67% ankietowanych stwierdziło, że media społecznościowe pomagają im w wypełnianiu obowiązków – akademickich, a w przypadku tych, którzy pracują również zawodowych. RRCC chciała sprawdzić, jak osoby wchodzące właśnie na rynek pracy wyobrażają sobie korzystanie z mediów społecznościowych w miejscu pracy i czego od tych mediów oczekują.
Okazuje się, że ponad 80% badanych potwierdziła, że nowoczesna firma powinna wdrażać media społecznościowe, które ułatwiają realizację zadań w pracy. Warto jednak podkreślić, że wśród osób, które legitymują się ponad rocznym doświadczeniem zawodowym, odsetek potwierdzeń nie był już tak duży. Dlaczego? RRCC sugeruje, że wiąże się to z poznaniem realiów firmy, gdzie nie wykorzystuje się w pełni funkcjonalności wdrożonych social mediów. Stąd bardziej krytyczne opinie badanych-pracujących.
Y-greki przebadani przez RRCC, mimo pozytywnych opinii o korzystaniu z mediów społecznościowych w miejscu pracy, widzą też ich zagrożenia. Ze stwierdzeniem, że social media mogą prowadzić do marnowania czasu w pracy zgodziło się 45% studentów. Jeszcze więcej – 70% - potwierdziło, że mogliby pracować w firmie, która blokuje pracownikom możliwość dostępu do mediów społecznościowych w miejscu pracy.
Źródło: Dreamstime.com
RRCC wyróżniła też kilka prawidłowości, jeśli chodzi o sposoby
wykorzystywania mediów społecznościowych. Wygląda na to, że osoby, dla których
istotne są relacje z pracownikami za najważniejsze w pracy uznają zdobywanie
wiedzy. To każe przypuszczać, że osoby z tej grupy nie postrzegają mediów
społecznościowych jako pomocnych do nawiązywania dobrych relacji, ale jako
narzędzie do wykonywania zadań. Autorzy badania zauważyli też, że do zdobywania
wiedzy social media wykorzystują najczęściej ci, dla których istotna jest
stabilność zatrudnienia. Z kolei ci, którzy cenią sobie wysokie wynagrodzenie
sięgają po social media najczęściej w celu rozwiązywania problemów.
Firma RRCC przeprowadziła badanie na grupie prawie 630 studentów
uczelni wyższych (m.in. Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu
Jagiellońskiego, SWPS). Badanie miało formę ankiety papierowej dystrybuowanej
bezpośrednio wśród studentów. Przeprowadzono je na przełomie maja i czerwca
2013 roku.
AG
0 komentarze: