Layout nie jest wzorcem układu treści w magazynie, czy na stronie internetowej. Layout to integralna część każdego wydawnictwa, której zamysł rodzi się na samym początku projektowania. Layout sprawia, że treści wydają się czytelnikowi interesujące. Sprawdźcie jak projektować layout, któremu nie oprze się czytelnik.
Żyjemy
w świecie bodźców. Naszym życiem rządzi percepcja. Jesteśmy
wrażliwi na sygnały dźwiękowe, zapachowe, smakowe, czuciowe, ale
przede wszystkim wzrokowe. Dostrzegają to nie tylko marketingowcy,
którzy tworzą kolejne gałęzie swojej specjalności, jak
aromamarketing. Wrażenia wzrokowe wpływają na wiele sfer naszego
życia. To one decydują o tym, jak postrzegamy ludzi, czy podobają
nam się dane przedmioty lub ubrania, do jakiej restauracji chodzimy,
a także w jakim miejscu mieszkamy. Biznesem i jego gałęziami
zaczął rządzić design. Podobnie jest z rynkiem mediów, również
firmowych. Dlatego tak ważny w każdym projekcie jest layout. Dobry
layout sprawia, że nawet treści słabej jakości docierają do
szerokich grup odbiorców. Źle skomponowany layout działa
odwrotnie, zniechęca. Nawet najbardziej merytoryczne i ciekawe
treści mogą zostać pominięte, gdyż layout wizualnie nie zachęcił
do odbioru. Layout jest poniekąd wizytówką treści. Wizualnym
przedsmakiem tego, co mogą odnaleźć w magazynie czytelnicy, To
bardzo ważne, gdyż każdy odbiorca przed lekturą magazynu kartkuje
go, oceniając, czy jest warty poświęcenia uwagi. Bez względu na
to jak przygotowujemy magazyn – w wewnętrznej redakcji, czy przy
współpracy z agencją – zwracajmy uwagę na kilka aspektów,
dzięki którym unikniemy blamażu.
fot. pixabay.com/pl/ |
Czy
layout jest użyteczny? Gdy przychodzi do nas agencja i
pokazuje dwie, trzy rozkładówki, które rzucają na kolana, niech
nam się włączy lampka ostrzegawcza. Poprośmy o pokazanie innych
form, gdyż projekty końcowe często odbiegają od tych,
prezentowanych na spotkaniach. Layout musi przyciągać wzrok, nie
męczyć odbiorcy np. zbytnim nagromadzeniem ozdobników, musi
korespondować z tematyką magazynu. Pytajmy zawsze, czy do pisma
został opracowany stylebook.
Czy
mamy pomysł na layout? Projekt kompozycji nie należy wyłącznie
do agencji. To przede wszystkim sprawa redakcji. To jak będzie
zaprojektowana gazeta, zależy od naszych potrzeb i pomysłów na
pismo. Zaczynajmy od wymyślenia pisma, a dopiero później zlecania
prac nad jego wyglądem, ale zamysł na layout możemy mieć już w
głowie.
Czy
layout prezentowany przez agencję jest dopracowany? Gdy ktoś
nam mówi, że przygotowany layout jest otwarty i można w nim
realizować wiele koncepcji, czytajmy to jak ostrzeżenie. Otwarty
często znaczy niedopracowany.
Czy
jest szczegółowy? Dobry layout zna odpowiedź na każde
pytanie, jakie może pojawić się przy pracy nad tekstami.
Czy
widziałeś projekt? Projekt musi być nam pokazany w takiej
formie, jaką przyjmie ostatecznie. Jeżeli magazyn ma być
drukowany, projekt również powinien być w wersji papierowej.
Jeżeli magazyn będzie miał wydanie elektroniczne, wtedy projekt
powinniśmy oglądać w wersji komputerowej. Możemy wtedy sprawdzić
efekt finalny np. związany z kolorystyką druku, czy sposobem
wyświetlania.
Dla
kogo robimy pismo? Przykładowo, gdy w dziale komunikacji są
same kobiety, a wśród pracowników większość to mężczyźni,
przy wyborze projektu panie nie mogą kierować się wyłącznie
własnym gustem.
Więcej
informacji na temat projektowania layoutu, a także porady dotyczące
zmiany layoutu w magazynie firmowym, znajdziecie:
0 komentarze: