Magia zawarta w layoucie

By | 12:23 Leave a Comment

Layout nie jest wzorcem układu treści w magazynie, czy na stronie internetowej. Layout to integralna część każdego wydawnictwa, której zamysł rodzi się na samym początku projektowania. Layout sprawia, że treści wydają się czytelnikowi interesujące. Sprawdźcie jak projektować layout, któremu nie oprze się czytelnik.


Żyjemy w świecie bodźców. Naszym życiem rządzi percepcja. Jesteśmy wrażliwi na sygnały dźwiękowe, zapachowe, smakowe, czuciowe, ale przede wszystkim wzrokowe. Dostrzegają to nie tylko marketingowcy, którzy tworzą kolejne gałęzie swojej specjalności, jak aromamarketing. Wrażenia wzrokowe wpływają na wiele sfer naszego życia. To one decydują o tym, jak postrzegamy ludzi, czy podobają nam się dane przedmioty lub ubrania, do jakiej restauracji chodzimy, a także w jakim miejscu mieszkamy. Biznesem i jego gałęziami zaczął rządzić design. Podobnie jest z rynkiem mediów, również firmowych. Dlatego tak ważny w każdym projekcie jest layout. Dobry layout sprawia, że nawet treści słabej jakości docierają do szerokich grup odbiorców. Źle skomponowany layout działa odwrotnie, zniechęca. Nawet najbardziej merytoryczne i ciekawe treści mogą zostać pominięte, gdyż layout wizualnie nie zachęcił do odbioru. Layout jest poniekąd wizytówką treści. Wizualnym przedsmakiem tego, co mogą odnaleźć w magazynie czytelnicy, To bardzo ważne, gdyż każdy odbiorca przed lekturą magazynu kartkuje go, oceniając, czy jest warty poświęcenia uwagi. Bez względu na to jak przygotowujemy magazyn – w wewnętrznej redakcji, czy przy współpracy z agencją – zwracajmy uwagę na kilka aspektów, dzięki którym unikniemy blamażu.

fot. pixabay.com/pl/

Czy layout jest użyteczny? Gdy przychodzi do nas agencja i pokazuje dwie, trzy rozkładówki, które rzucają na kolana, niech nam się włączy lampka ostrzegawcza. Poprośmy o pokazanie innych form, gdyż projekty końcowe często odbiegają od tych, prezentowanych na spotkaniach. Layout musi przyciągać wzrok, nie męczyć odbiorcy np. zbytnim nagromadzeniem ozdobników, musi korespondować z tematyką magazynu. Pytajmy zawsze, czy do pisma został opracowany stylebook.

Czy mamy pomysł na layout? Projekt kompozycji nie należy wyłącznie do agencji. To przede wszystkim sprawa redakcji. To jak będzie zaprojektowana gazeta, zależy od naszych potrzeb i pomysłów na pismo. Zaczynajmy od wymyślenia pisma, a dopiero później zlecania prac nad jego wyglądem, ale zamysł na layout możemy mieć już w głowie.

Czy layout prezentowany przez agencję jest dopracowany? Gdy ktoś nam mówi, że przygotowany layout jest otwarty i można w nim realizować wiele koncepcji, czytajmy to jak ostrzeżenie. Otwarty często znaczy niedopracowany.

Czy jest szczegółowy? Dobry layout zna odpowiedź na każde pytanie, jakie może pojawić się przy pracy nad tekstami.

Czy widziałeś projekt? Projekt musi być nam pokazany w takiej formie, jaką przyjmie ostatecznie. Jeżeli magazyn ma być drukowany, projekt również powinien być w wersji papierowej. Jeżeli magazyn będzie miał wydanie elektroniczne, wtedy projekt powinniśmy oglądać w wersji komputerowej. Możemy wtedy sprawdzić efekt finalny np. związany z kolorystyką druku, czy sposobem wyświetlania.

Dla kogo robimy pismo? Przykładowo, gdy w dziale komunikacji są same kobiety, a wśród pracowników większość to mężczyźni, przy wyborze projektu panie nie mogą kierować się wyłącznie własnym gustem.



Więcej informacji na temat projektowania layoutu, a także porady dotyczące zmiany layoutu w magazynie firmowym, znajdziecie:





Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze: