W nowym numerze naszego firmowego newslettera, który ukaże się w ciągu najbliższych dni, piszę o zapomnianych formach komunikacji wewnątrz firmowej. Wiele firm zapomniało bowiem, że najważniejszą formą komunikowania jest kontakt bezpośredni. Czemu? Spójrzmy na kwestie komunikacji wewnętrznej od strony psychologii.
Czym jest firma? – to pytanie
musi zadać sobie każda osoba, która chce prowadzić w firmie
skuteczną komunikację. Wiele osób bagatelizuje jej rolę i nie
stosuje w firmie żadnych narzędzi komunikacji. Inne firmy, chcąc
podążać za rozwojem technologicznym, skupiają się wyłącznie na
narzędziach elektronicznych i mobilnych (newslettery, mailing,
portale społecznościowe). Są to bardzo skuteczne narzędzia,
jednak powróćmy do pytania postawionego na początku.
Komunikacja
drogą do celu
Firma, mówiąc najprościej, to
zespół ludzi nastawiony na realizację określonych celów. Zespół
ten może działać na zasadzie hierarchiczności lub równorzędności,
wciąż jednak działania całego zespołu nastawione są finalnie na
osiągnięcie wyznaczonego celu. I to właśnie komunikacja wpływa
na jego realizację. Od niej zależy jakość, szybkość i rodzaj
działań, podejmowanych w celu realizacji. Żaden, choćby
najprostszy projekt, nie zostanie zrealizowany bez sprawnej
komunikacji.
fot. dreamstime.com |
Czym
jest komunikacja?
Stwierdzenie, że komunikacja
polega wyłącznie na przekazywaniu informacji jest założeniem
błędnym. Już na początku wieku XX Roman Jakobson wskazał, że,
poza przekazaniem informacji, do komunikacji potrzebne są także
elementy dodatkowe jak kontekst, kontakt, a przede wszystkim, jak
byśmy to dzisiaj nazwali, wywołanie interakcji. Komunikacja firmowa
powinna, w równym stopniu, zakładać przekazywanie informacji, jak
i informacje zwrotne od pracowników – powinna zakładań dialog.
Dzięki temu osoby komunikujące (przełożenie) wiedzą, czy ich
komunikaty został zrozumiany. Forma dialogowa pomaga także wykrywać
wiele nieprawidłowości w funkcjonowaniu firmy. Wpływa także na
pracowników, którzy czują się docenieni, a docenieni efektywniej
pracują.
Komunikacja
zakodowana w psychice
Komunikacja, bez względu na
obszar aktywności (prywatny/zawodowy), nie służy wyłącznie
wyrażaniu myśli, czy opinii. Komunikacja jest dla człowieka
narzędziem, które pozwala mu zaspokoić swoje potrzeby. Zaspokaja
potrzeby fizyczne (wpływa na zdrowie i kondycję psychiczną),
potrzeby ego (dzięki komunikacji poznajemy siebie) oraz potrzeby
społeczne (dzięki komunikacji ludzie wchodzą w interakcje
społeczne, które wynikają z naturalnej potrzeby uczestniczenia w
życiu jakiejś wspólnoty). Często środowisko firmowe staje się
jedyną społecznością (poza podstawową przynależnością
narodową), do której może należeć osoba. Odnosząc te zależności
do życia firmy, dwustronna komunikacja (komunikat od
zarządu/przełożonych – odpowiedź od pracowników) pozwala
poczuć pracownikom więź z firmą oraz innymi pracownikami. Dzięki
temu czują, że mają wpływ na jej funkcjonowanie. Jednocześnie
budują poczucie swojej wartości, wiedzą, że są potrzebni oraz
istotni, a ich zdanie jest brane pod uwagę. Tworzy się więc
swoista więź, przywiązanie pracownika do swojego miejsca pracy.
Pamiętajmy również, że firma nie jest abstrakcyjną jednostką, w
której pracownicy wykonują zlecone zadania bez wkładu
emocjonalnego. Firma jest miejscem, gdzie pracownik spędza znaczną
część swojego czasu. Zawsze pojawiają się w niej wątki
prywatne, a część pracowników nawiązuje między sobą bliższe
relacje. Oczekuje więc, podobnie jak w życiu prywatnym, otwartości
ze strony pracodawcy. Uczciwego traktowania, które polega właśnie
na odpowiednim komunikowaniu, które nie tylko tłumaczy, ale także
„słucha”.
Więcej
na temat psychologicznych aspektów komunikacji firmowej przeczytacie
w książce Zarządzanie
kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej pod
red. Wiesława Harasima
Rafał
Włodarski
0 komentarze: