Raporty roczne przestały być czarno-białymi zestawieniami wyników finansowych firmy. Współcześnie stanowią one rodzaj prezentacji, która ma pokazać nie tylko kondycję przedsiębiorstwa, ale także wyznawane wartości, cele i priorytety działania.
WERSJA DRUKOWANA
Jest to jedna z najpopularniejszych
form prezentacji wyników firmy. Jednak nie są to już kartki
zapełnione tabelami i wykresami. Wciąż jest ich dużo, ale na
pierwszy plan wysuwa się design. Raport roczny musi nie tylko
przekazywać informacje. Musi także przykuwać wzrok, być czytelny,
intrygować swoim layoutem. Raport roczny w formie folderu musi swoim
wyglądem korespondować z wizerunkiem firmy (nie tylko kolorystyka i
loga, ale także schludność, przejrzystość, innowacyjność).
Raport musi być przyjemny w odbiorze. W ten sposób staje się także
doskonałym miejscem do prezentacji firmy – jej krótkiej historii,
władz (z kilkoma wypowiedziami członków zarządu), a także
reklamy (oczywiście w granicach rozsądku).
WERSJA MULTIMEDIALNA
Raporty drukowane mają jednak pewne
ograniczenia dystrybucyjne. Zazwyczaj są one rozdawane podczas
firmowych eventów, przesyłane drogą pocztową do najważniejszych
kontrahentów lub dystrybuowane w siedzibach firmy. Nie pozwala to
jednak dotrzeć do wszystkich zainteresowanych, a ponadto może
generować spore koszty, szczególnie w przypadku wysyłki. Z tego
powodu żaden raport roczny nie obejdzie się bez wersji
multimedialnej, którą można oglądać za pomocą komputera lub
urządzeń mobilnych. W najprostszej wersji jest to plik PDF
umieszczony na stronie internetowej, który może pobrać lub
obejrzeć każdy użytkownik. Ważne jest, aby plik był równie
atrakcyjny, co wydanie papierowe. Firma musi zadbać także, aby plik
nie był zbyt „ciężki” (np. aby łatwo pobrać go na smartfona
lub tablet) oraz aby był stale dostępny. Wiele firm rezygnuje
obecnie z wydania papierowego właśnie na rzecz wydań
internetowych. Wzbogacają one jednak swoje raporty o wersje
multimedialne, w formie odrębnych prezentacji. Mają one na celu
skrótowe przedstawienie najważniejszych informacji w przyjemny i
zaskakujący sposób. Najczęściej wzbogacane są o materiały audio
i efekty wizualne. Takie rozwiązania wskazują na postępowość
firmy, jej zrozumienie odbiorców, którzy większość kontaktów
firmowych odbywają w sferze internetowej. Dzięki temu raport roczny
dociera także do większego grona odbiorców. Podobnie jak w
przypadku folderu drukowanego, wersje elektroniczne pozwalają na
zaprezentowanie profilu firmy, a także reklamę produktów
(umieszczone np. na ostatniej stronie raportu).
STRONY INTERNETOWE
Część firm postanawia stworzyć odrębną stronę internetową dla raportów rocznych, kwartalnych oraz innych dokumentów i danych firmowych, które mogą przydać się kontrahentom, inwestorom czy klientom. To dobre rozwiązanie, które przede wszystkim pozwala zgromadzić
w jednym miejscu wiele dokumentów i
przekazać odbiorcom szeroką perspektywę oglądu funkcjonowania
firmy, gdyż na takich stronach znajdują się raporty i zestawienia
z poprzednich okresów (pozwala to porównać kondycję firmy na
przestrzeni lat). Niektóre firmy decydują się również na
stworzenie profili w mediach społecznościowych, na których
prezentowane są wyniki finansowe. Jest to innowacyjne podejście,
ale należy rozważyć, czy na pewno zamieszczenie raportów w social
media sprzyja ich dotarciu do pożądanej grupy odbiorców.
RAPORT WIDEO
W krajach zachodnich normą staje się
dołączanie do raportów rocznych specjalnie przygotowanych
materiałów wideo. Nie zawierają one wszystkich danych i
najczęściej ograniczają tę sferę do minimum. Są ekskluzywnym
dodatkiem, który ma rozszerzyć informacje płynące
z raportu. Sam raport ma pokazać „mamy
dobre wyniki, rozwijamy się, działamy z rozmysłem”. Materiał
wideo ma zarysować filozofię firmy, jej specjalne osiągnięcia,
dążenia i priorytety działania. Coraz częściej także polskie
firmy wykorzystują tę metodę.
0 komentarze: