NOWOCZESNY RAPORT ROCZNY

By | 12:15 Leave a Comment

Raporty roczne przestały być czarno-białymi zestawieniami wyników finansowych firmy. Współcześnie stanowią one rodzaj prezentacji, która ma pokazać nie tylko kondycję przedsiębiorstwa, ale także wyznawane wartości, cele i priorytety działania.


 
Głównym zadaniem raportu rocznego jest przekazanie informacji na temat wyników finansowych firmy, które trafić mają głównie do klientów, kontrahentów i współpracowników, ale muszą być także dostępne np. dla mediów. Raport roczny przestał być jedynie tabelarycznym zestawieniem osiągniętych wyników. Nowoczesne przedsiębiorstwa wykorzystują każdą okazję, aby przyciągnąć klientów. W tym celu bardzo pomocne są także raporty roczne. Dobre wyniki finansowe można wzbogacić o drukowane wydanie raportu w postaci folderu z ciekawym layoutem (pokaże to zaangażowanie firmy, dbanie o klienta, ekskluzywność swojego wydawnictwa). Jeżeli taki folder zostanie wydany na papierze ekologicznym, można w nim zamieścić adnotację, że firma wspiera działania ekologiczne. Raport roczny można wzbogacić o wydania multimedialne oraz wideo, które pokażą nowoczesność i postępowość firmy, a także dbałość o komfort klientów-odbiorców. Jedno jest pewne – czarno-biały raport to przegrana z konkurencją. Nie chcesz do tego dopuścić? Zobacz, jakie trendy panują obecnie w tworzeniu raportów.


WERSJA DRUKOWANA

Jest to jedna z najpopularniejszych form prezentacji wyników firmy. Jednak nie są to już kartki zapełnione tabelami i wykresami. Wciąż jest ich dużo, ale na pierwszy plan wysuwa się design. Raport roczny musi nie tylko przekazywać informacje. Musi także przykuwać wzrok, być czytelny, intrygować swoim layoutem. Raport roczny w formie folderu musi swoim wyglądem korespondować z wizerunkiem firmy (nie tylko kolorystyka i loga, ale także schludność, przejrzystość, innowacyjność). Raport musi być przyjemny w odbiorze. W ten sposób staje się także doskonałym miejscem do prezentacji firmy – jej krótkiej historii, władz (z kilkoma wypowiedziami członków zarządu), a także reklamy (oczywiście w granicach rozsądku).

WERSJA MULTIMEDIALNA

Raporty drukowane mają jednak pewne ograniczenia dystrybucyjne. Zazwyczaj są one rozdawane podczas firmowych eventów, przesyłane drogą pocztową do najważniejszych kontrahentów lub dystrybuowane w siedzibach firmy. Nie pozwala to jednak dotrzeć do wszystkich zainteresowanych, a ponadto może generować spore koszty, szczególnie w przypadku wysyłki. Z tego powodu żaden raport roczny nie obejdzie się bez wersji multimedialnej, którą można oglądać za pomocą komputera lub urządzeń mobilnych. W najprostszej wersji jest to plik PDF umieszczony na stronie internetowej, który może pobrać lub obejrzeć każdy użytkownik. Ważne jest, aby plik był równie atrakcyjny, co wydanie papierowe. Firma musi zadbać także, aby plik nie był zbyt „ciężki” (np. aby łatwo pobrać go na smartfona lub tablet) oraz aby był stale dostępny. Wiele firm rezygnuje obecnie z wydania papierowego właśnie na rzecz wydań internetowych. Wzbogacają one jednak swoje raporty o wersje multimedialne, w formie odrębnych prezentacji. Mają one na celu skrótowe przedstawienie najważniejszych informacji w przyjemny i zaskakujący sposób. Najczęściej wzbogacane są o materiały audio i efekty wizualne. Takie rozwiązania wskazują na postępowość firmy, jej zrozumienie odbiorców, którzy większość kontaktów firmowych odbywają w sferze internetowej. Dzięki temu raport roczny dociera także do większego grona odbiorców. Podobnie jak w przypadku folderu drukowanego, wersje elektroniczne pozwalają na zaprezentowanie profilu firmy, a także reklamę produktów (umieszczone np. na ostatniej stronie raportu).

http://www.mediateqa.pl/newsletter/nr33/

 
STRONY INTERNETOWE

Część firm postanawia stworzyć odrębną stronę internetową dla raportów rocznych, kwartalnych oraz innych dokumentów i danych firmowych, które mogą przydać się kontrahentom, inwestorom czy klientom. To dobre rozwiązanie, które przede wszystkim pozwala zgromadzić

w jednym miejscu wiele dokumentów i przekazać odbiorcom szeroką perspektywę oglądu funkcjonowania firmy, gdyż na takich stronach znajdują się raporty i zestawienia z poprzednich okresów (pozwala to porównać kondycję firmy na przestrzeni lat). Niektóre firmy decydują się również na stworzenie profili w mediach społecznościowych, na których prezentowane są wyniki finansowe. Jest to innowacyjne podejście, ale należy rozważyć, czy na pewno zamieszczenie raportów w social media sprzyja ich dotarciu do pożądanej grupy odbiorców.



RAPORT WIDEO

W krajach zachodnich normą staje się dołączanie do raportów rocznych specjalnie przygotowanych materiałów wideo. Nie zawierają one wszystkich danych i najczęściej ograniczają tę sferę do minimum. Są ekskluzywnym dodatkiem, który ma rozszerzyć informacje płynące

z raportu. Sam raport ma pokazać „mamy dobre wyniki, rozwijamy się, działamy z rozmysłem”. Materiał wideo ma zarysować filozofię firmy, jej specjalne osiągnięcia, dążenia i priorytety działania. Coraz częściej także polskie firmy wykorzystują tę metodę.
 
Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze: