Wiele
osób sądzi, że prowadzenie bloga eksperckiego możliwe jest
jedynie dla dużych firm. To nie prawda. Blog ekspercki jest
narzędziem, które z powodzeniem może być wykorzystywane także
przez małe i średnie firmy.
Czym
jest blog ekspercki?
Blog
ekspercki jest firmowym blogiem, na którym zamieszczane są treści
z branży, w której działa Twoja firma. Nie są to jednak reklamy
Twoich produktów i usług. Wręcz przeciwnie. Na blogu eksperckim
powinno
być ich jak najmniej.
To miejsce, w którym Ty, i twoi pracownicy, wypowiadacie się na
tematy związane z prowadzonym biznesem. Prezentujecie
siebie jako ekspertów w
danej dziedzinie. Jak to zrobić? Pokazując nowości w danym
sektorze rynku wraz z komentarzem, albo objaśnieniem np. firma z
branży IT, objaśniająca funkcjonowanie nowych algorytmów w
wyszukiwarkach internetowych. Bardzo
ważne są porady.
To ich najczęściej poszukują internauci np. firma budowlana, która
radzi jak dobrać moc kotła grzewczego do różnych rodzajów domów.
Treści muszą stać na wysokim poziomie merytorycznym. Muszą też
być przydatne konsumentom. Publikując takie teksty, budujesz
wizerunek fachowcy, specjalisty w danej dziedzinie, który doskonale
zna się na swojej pracy. Część tekstów może poruszać kwestie,
które tylko częściowo dotyczą Twojego biznesu. W ten sposób
zaciekawisz
klientów
i pokażesz, że jesteś doskonale zorientowany w rynkowej sytuacji.
Możesz także odwoływać się do tekstów innych osób np.
konkurencji i polemizować z nimi.
![]() |
fot. dreamstime.com |
Jak
robić to dobrze?
Prowadzenie
bloga eksperckiego nie różni się znacznie od prowadzenia bloga
firmowego. W obu przypadkach najważniejszymi elementami jest
regularność ukazywania i atrakcyjność treści. Jednak w blogu
eksperckim znacznie silniej zarysowana powinna być funkcja doradcza.
Odbiorcy oczekują, że ukażesz
swój biznes „od kuchni”.
Wytłumaczysz pewne tajniki np. jak przebiega etap produkcyjny, albo
udzielisz rad, których klienci nie znajdą w sieci lub u
konkurencji. Przykładem może być tu jeden z prężniej
działających blogów eksperckich – perfect-wedding.pl.
Założycielka bloga, właścicielka firmy zajmującej się
organizacją przyjęć ślubnych, doszła do wniosku, że zamiast
udzielać tych samych odpowiedzi wszystkim swoim klientom, skieruje
ich na bloga, gdzie nie tylko znajdą odpowiedzi na nurtujące ich
pytania, ale także poznają najnowsze trendy ze świata organizacji
wesel, o których milczą pozostałe portale ślubne. W ten sposób
korzyści
odnoszą obie strony
– klienci, którzy dostają praktycznych porad na temat przygotowań
do ślubu, oraz firma, która buduje silniejszą pozycję na rynku.
Ważne jest także, aby blog był powiązany
z firmową stroną,
dzięki czemu wzrośnie liczba przekierowań pomiędzy nimi.
Prowadzenie bloga eksperckiego nie musi być kosztowne, gdyż można
go prowadzić za pomocą darmowych platform jak np. wordpress.org,
wordpress.com czy blogger.com.
Jakie
są korzyści?
Blog
ekspercki spełnia kilka funkcji. Wśród nich najważniejszą jest
budowanie wizerunku branżowego eksperta, a w konsekwencji budowanie
zaufania i poszerzenie kręgu klientów. Blog ekspercki spełnia
także funkcję marketingową i PR-ową – jest to przecież
doskonałe miejsce, aby proponować konsumentom rozwiązania będące
w ofercie Twojej firmy. Pamiętaj jednak, aby nie zamieszczać zbyt
wielu tekstów, które reklamują produkty firmowe, gdyż może to
być odczytywane jako nachalna promocja, a nie ekspercki poradnik.
(RW)
0 komentarze: