Magazyny 2.0 (lub więcej)

By | 11:16 Leave a Comment

Drukowane magazyny to cały czas mocny środek przekazu. Zanalizowaliśmy globalne (i nie tylko) dane o konsumpcji gazet. Próbujemy odnaleźć w nich wnioski także dla mediów firmowych.



Sprzedaż gazet, a szczególnie dzienników, spada. Oczywiście są rejony na świecie, gdzie rośnie, ale nie u nas. Wbrew tym statystykom, liczba czytelników gazet w ujęciu globalnym wzrasta. Oczywiście dzisiaj mówimy o różnej konsumpcji gazet, nie tylko w papierze, ale także w sieci, czy w aplikacji. Ciekawą informację o czytelnictwie możemy znaleźć w badaniach ZenithOptimedia Group. Dane globalne pokazują, że średni czas poświęcany na czytanie gazet to 15 minut i będzie on spadał. W Polsce natomiast ten wskaźnik wynosi aż 42 minuty i nie będzie się zmniejszał w najbliższych latach. Wniosek może być jeden. Magazyn to w naszym kraju cały czas medium, które przyciąga i angażuje na dłużej.
 

fot.dreamstime.com
 
Zmieniają się także nasze przyzwyczajenia. Nie czytamy już tylko gazet papierowych, choć jak popatrzymy na wyniki, nie są one jeszcze oszałamiające. W przypadku dzienników, jak wynika z badań Millward Brown dla Izby Wydawców Prasy (za „Rzeczpospolita” 24.06.2015 r.), wersje elektroniczne czyta zaledwie 1,5 procent czytelników. Jednak w ciągu trzech lat wskaźnik ten wzrośnie do 26,8 procent. Gazety i magazyny będziemy czytać po prostu na rożnych platformach. Co ciekawe, obecnie większa cześć odbiorców cyfrowych wydań (ponad 60 procent) korzysta z e-wydań, a tylko niecałe 40 procent z aplikacji lub wgrywa kupione gazety w czytniki. Na te dane musimy także patrzeć w kontekście magazynów firmowych. Często pojawia się pytanie czy zamiast elektronicznego magazynu nie robić po prostu strony z informacjami lub też newsowej aplikacji. Okazuje się, że układ gazety jest dla czytelników bardzo wygodny w lekturze. Struktura gazety, czy magazynu, pełni funkcję porządkującą i hierarchizującą w kontekście informacyjnego tsunami, z jakim mamy do czynienia w sieci. Magazyn to także cały czas medium nobilitujące i podnoszące znaczenie przekazywanych informacji. Potwierdzeniem oczekiwań czytelników są także słowa Marcina Kowalczyka, wiceprezesa zarządu e-kiosk. W wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” (24.06.2015 r.) mówił on: „..czytelnicy zmieniający wydanie papierowe na e-wydanie oczekują »real newspaper experience«, ponieważ szczególnie na ekranach tabletów jest to szybki sposób zapoznania się z zawartością wydania”.

(MJ)
Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze: