Rewolucja, rozpoczęta kilka lat temu, nadal trwa. Media społecznościowe zdobywają kolejne sfery naszego życia, zmieniając otaczający świat. Jeżeli nie chcesz wypaść z obiegu, zadbaj, aby i Twoja firma istniała w świecie social.
Na
świecie jest około 2 miliardów internautów, spośród których
70% korzysta z mediów społecznościowych. Daje to 1,4 mld
użytkowników. Jednak tylko 7% z nich wykorzystuje media
społecznościowe do tworzenia contentu. Co to oznacza? Że istnieje
w sieci niezagospodarowana strefa, na która jest ogromny popyt –
popyt na content.
Mobilne
MŚP?
Jak
pokazują badania przeprowadzone przez „Harvard Business Review
Polska”, większość polskich przedsiębiorstw korzysta z
najpopularniejszych mediów społecznościowych – Facebooka,
YouTube'a oraz Twittera. Jednak strefa social pozostaje
niezagospodarowana. Media społecznościowe wyświetlane są
głównie na urządzeniach mobilnych, a tylko niespełna 1/5 polskich
firm, które posiadają stronę internetową, ma ją dostosowaną do
wyświetlania na smartfonach i tabletach. Wyjątkiem jest tutaj
branża usług gastronomicznych, w której odsetek ten sięga 50%.
Firmy chcą prowadzić content. Wybierają jednak niewłaściwe drogi
kontaktu, które ograniczają im możliwości.
![]() |
fot. pixabay.com/pl/ |
Użyteczny
content
Rewolucja
social mediów, podobnie jak publikowane w nich posty, rozchodzi się
wirusowo. Sukces
każdego wirusa społecznego zależy od ludzi i unikatowej wiedzy,
którą na dany temat posiadają. Występują wtedy w roli znawców,
przekazując informacje do tzw. łączników, którzy nawiązując
kontakty w ramach sieci społecznościowych, rozprzestrzeniają
wartościowy content wyprodukowany przez eksperta. Wreszcie
przychodzi czas na najważniejszy czynnik social komunikacji –
interakcję.
Kiedy komunikat zawirusował już szeroką społeczność, każdy
może na niego zareagować, komentując przyswojone właśnie treści.
Social media wydają się być odpowiednim narzędziem do ich
kolportażu, bo skracają drogę, jaką content przebywa od nadawcy
do odbiorcy. Mają przy tym dodatkową zaletę – wywołują szybką
reakcję i
pozwalają na nawiązanie żywej interakcji. Ponadto działania w
mediach społecznościowych nie generują wysokich kosztów.
Problem
z doborem
Jednym
z największych problemów polskiego biznesu jest złe dostosowanie
mediów do profilu firmy. Jeżeli chcemy budować wizerunek firmy i
prowadzić wokół niej content, musimy dokładnie przeanalizować,
który portal społecznościowy będzie dla nas najefektywniejszy.
Oczywiście musimy wybrać taki, gdzie jest wielu użytkowników.
Niekoniecznie musi być to jednak Facebook. To dobra platforma dla
firm, które zaistniały już na rynku, są rozpoznawalne. Gdy chcemy
postawić na treści eksperckie, wtedy warto rozważyć założenia
firmowego bloga. Jeżeli natomiast profil firmy skupia się na
kwestiach związanych z szeroko pojęta modą lub kulinariami,
najefektywniejszy może okazać się Pinterest.
Content
dla firm
Budowanie
contentu w mediach społecznościowych nie ma na celu jedynie
promowania produktów. Media społecznościowe trzeba włączać w
działania firmy umiejętnie, aby wspierały
sprzedaż,
generowały leady, pomagały obsługiwać klientów i rozszerzały
komunikacje firmy. W działaniach sfery społecznościowej uwzględnić
należy także tzw. „czynnik
lepkości”,
czyli to, co będzie do niego przyciągało użytkowników. Jak
sprawić, aby nasz content miał wysoki wskaźnik lepkości? O tym
jak wybierać social media dla firmy oraz jak wykorzystywać je w
działaniach firmy przeczytacie na TUTAJ.
***
WAKACJE
Z PISMOTEQĄ
Rozpoczynamy
dwumiesięczny cykl poradnikowy, skierowany do naszych czytelników.
Dwa razy w tygodniu, przez całe wakacje, publikować będziemy
porady dotyczące firmowej komunikacji, o których pisaliśmy już w
naszym magazynie, newsletterze oraz na blogu. Będziemy je rozszerzać o ważne
zagadnienia, których nie poruszyliśmy na łamach. Razem zyskacie
bogate źródło wiedzy na temat budowania contentu w mediach
firmowych. Zapraszamy!
0 komentarze: