„Obecnie najcenniejszym kapitałem nie są pieniądze, a uwaga docelowego odbiorcy” – tak podsumowuje tendencje rozwoju nowoczesnej prasy firmowej i mediów w Europie V. Egli – dyrektor do spraw międzynarodowych Forum Corporate Publishing Niemiec, Austrii i Szwajcarii.
W
społeczeństwie informacyjnym media firmowe spełniają rolę nie
tylko informacyjną, ale też multiplikującą opinię publiczną,
rolę mediatora pomiędzy biznesem,
a społeczeństwem, czy aktywnego moderatora dialogu firmy z odbiorcą. Według badań Forum Corporate Publishing, trzy czwarte niemieckich respondentów uważa, że publikacje wewnątrzfirmowe są tak samo ważne jak PR czy tradycyjna reklama. Ponad 85% firm w Niemczech korzysta z content marketingu w swoich działaniach komunikacyjnych – za pośrednictwem mediów drukowanych i elektronicznych.. W ostatnich latach tylko na wydanie własnych wewnętrznych czasopism europejskie firmy wydały 4,3-4,6 miliardów dolarów.
a społeczeństwem, czy aktywnego moderatora dialogu firmy z odbiorcą. Według badań Forum Corporate Publishing, trzy czwarte niemieckich respondentów uważa, że publikacje wewnątrzfirmowe są tak samo ważne jak PR czy tradycyjna reklama. Ponad 85% firm w Niemczech korzysta z content marketingu w swoich działaniach komunikacyjnych – za pośrednictwem mediów drukowanych i elektronicznych.. W ostatnich latach tylko na wydanie własnych wewnętrznych czasopism europejskie firmy wydały 4,3-4,6 miliardów dolarów.
U
naszych sąsiadów za wschodnią granicą media firmowe zaczęły
raczkować na początku lat 90-tych . Według Dmytra Oltazhevskyiego
z Kijowskiego Uniwersytetu Narodowego im. T. Szewczenki, wraz z
rozpadem ZSRR na Ukrainie i w Rosji, prasę firmową zaczęto
traktować jako narzędzie informujące pracowników firmy o świecie
i środowiska firmy oraz jako łącznik i źródło informacji dla
mieszkańców miast, potencjalnych klientów lub pracowników danego
przedsiębiorstwa. Wszystkie firmy europejskie, bez względu na
położenie geograficzne, zgodnie wskazują, że najważniejszą
funkcją mediów firmowych jest funkcja informacyjna, a zaraz za nią
integracja wewnętrzna.
Media
firmowe rozwijają się dzięki różnorodności kanałów
dystrybucji treści. Wcześniej standardem było typowe periodyczne
wydanie magazynu firmowego typu B2C lub B2B i strona internetowa.
Firmy wzbogacają swoją ofertę o filmy promocyjne, kanały video,
reportaże, prezentacje, a nawet własne programy telewizyjne.
Trudność realizowania celów sprzedażowych firm poprzez tradycyjne
media lub nawet nowe media przyczyniła się do rozwoju mediów
własnych. Wiele europejskich firm stawia na kilka sprawdzonych
kanałów i często, w przypadku wydań prasowych i
elektronicznych, idzie w kierunku magazynów lifestylowych.
Przykładem może być miesięcznik Skarb drogerii Rossmann, którego
treści równać się mogą z poczytniejszymi magazynami dla kobiet w
Polsce. Kolejnym przykładem z podobnej branży jest Sense of Beauty
Dr Ireny Eris – ekskluzywny magazyn z efektownymi zdjęciami i
contentem dobrej jakości, który w 2016 r. zdobył złoto na
Szpaltach Roku w kategorii magazyn dla klientów B2C w nakładzie
powyżej 10 tys. egz. W tę samą stronę zmierza Kaleidoscope –
pismo pokładowe Polskich Linii Lotniczych LOT, które stanowi ważne
narzędzie komunikacji korporacyjnej oraz budowania wizerunku firmy i
niejednokrotnie ląduje w torbie podróżnej pasażera. O rozwoju
custom publishingu świadczy również coraz większa liczba wydań
dwujęzycznych. W Polsce na razie treści tłumaczone są tylko na
język angielski, jednak we Francji spotyka się prasę firmową w
dwu lub trzech językach.. Media firmowe aby być skuteczne w
pełnieniu swojej roli, powinny odpowiadać realnym potrzebom
odbiorców i proponować aktualną informację dobrej jakości.
Tendencja wzrostowa liczby firm w Europie, które korzystają z
mediów własnych w celu wymiany informacji pomiędzy pracownikami,
klientami i partnerami, świadczy o tym, że custom publishing
zaczyna być traktowany jak inwestycja w firmę. Walka o uwagę
odbiorcy wymaga zaś stałego rozwoju branży mediów firmowych,
które wychodzą za mury korporacji i stają się coraz bliższe i
bardziej rozpoznawalne przez klienta.
Źródło:
D.Oltazhevskyy „Nowoczesna prasa firmowa: Polska, Ukraina, Świat”
w: „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 1/2015, s. 90-99.
0 komentarze: