Co łączy, a co dzieli działy komunikacji w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej? Badanie przeprowadzone przez MSL Group pozwoliło sprawdzić, jak w przypadku firm technologicznych wygląda sytuacja w obszarze współpracy z agencjami PR i uniwersytetami oraz w zakresie social media.
„Największą wartością raportu jest szczerość i otwartość PR
Managerów biorących udział w ankiecie” – czytamy w raporcie MSL Group do badania
pn. „Trendy w komunikacji firm technologicznych. Polska vs Europa
Środkowo-Wschodnia”. To pierwsza tego typu analiza w tej części kontynentu. MSL
w ostatnim kwartale 2013 roku przepytało kilkudziesięciu PR Managerów m.in. z
Bułgarii, Słowenii i Ukrainy. Co się okazało?
- Europa Środkowo-Wschodnia przeszła przez kryzys finansowy lepiej niż Polska – żadna z firm biorących udział w badaniu nie zadeklarowała ograniczenia budżetu w 2014 roku, prawie 25% mówiło nawet o zwiększeniu wydatków; w Polsce entuzjastów większych nakładów na komunikację było zaledwie 8%.
- Polskie działy komunikacji częściej bazują na lokalnym contencie (40%), w konfrontowanej części kontynentu odsetek ten wyniósł 25%.
- W Polsce social media leżą w gestii co drugiego działu komunikacji, w Europie Środkowo-Wschodniej tylko co dziesiąta firma sama obsługuje media społecznościowe (zwykle robi to dział marketingu, agencja PR albo dział HR).
- Dla europejskiej branży PR uniwersytety to ważny kierunek działań, polscy managerowie prawie w ogóle nie wskazywali na uczelnie jako na potencjalnych influencerów.
Badanie trendów komunikacyjnych firm technologicznych przeprowadziła firma MSL Group
Dobrym komentarzem do każdego z przytoczonych wniosków, mogą
być wypowiedzi udzielone przez ankietowanych przez MSL specjalistów ds.
komunikacji oraz wnioski autorów badania:
Ad. 1. „Na ambitne projekty w
priorytetowych tematach można uzyskać dodatkowy budżet”.
Ad. 2. „To treści lokalne mają
lepszy oddźwięk w mediach. Niestety, jest ich wciąż za mało”.
Ad. 3. „W naszej firmie to
wszystko jeszcze raczkuje”.
Ad. 4. Uczelnie to dla firm
technologicznych źródło przyszłych pracowników i przyszłych klientów.
Szczególnie ważne wydają się dwa ostatnie wnioski płynące z
raportu MSL. Firmy, nie tylko technologiczne, powinny uświadomić sobie, że SM
to dzisiaj jedno z podstawowych narzędzi komunikowania marki i komunikowania
się z jej odbiorcami. Jak piszą autorzy raportu, social media to generator
emocjonalnych, inteligentnych dyskusji, duża wartość. Druga duża wartość kryje
się w akademickich murach, gdzie w ramach działań komunikacyjnych można m.in.
organizować szkolenia dla wykładowców, oferować konkursy i programy aktywizujące
dla studentów oraz szkolenia dla wykładowców.
AG
0 komentarze: