Podczas konferencji Marketing Progress, która odbyła się w połowie czerwca, zaprezentowano wyniki badań działów marketingu polskich firm. Są interesujące i zarazem zastanawiające.
Badanie zostało przeprowadzone przez Mind Progress i IBC, wzięło
w nim udział 200 firm (zarówno z sektora MŚP,
jak i większych organizacji). Zapoczątkowana analiza ma być prowadzona
falowo, tak że w kolejnej odsłonie będziemy mogli nie tylko poznać wyniki, ale
sprawdzić też, jak zmieniają się trendy. Jednak na razie wróćmy do danych,
które zaprezentowano we Wrocławiu i do tego, co one oznaczają.
Badanie pokazało, że dla 66% firm „marka” a „nazwa firmy” znaczą
to samo. Oczywiście im większa organizacja, to wiele marek, a inna nazwa.
Natomiast niecałe 10% firm ma jedną markę, ale nie jest ona jej nazwą. Ciekawe
wydaje się pytanie o misję firmy. Przez badaczy była ona rozumiana jako
„specyficzna rola dla otoczenia”. Blisko 75% organizacji deklaruje, że misję
posiada. Współczynnik ten rośnie, jeżeli rozpatrujemy tylko większe firmy i wynosi
91%, zaś spada, gdy patrzymy tylko na małe przedsiębiorstwa – do posiadania
misji przyznaje się wśród nich co druga firma. Podobnie sprawa ma się z pytaniem
o wizję – jej posiadanie deklaruje 75% organizacji. Jednak odpowiedzi na
kolejne pytanie mogą być nieco zaskakujące. Do posiadania grupy docelowej przyznaje
się 53% organizacji, a brak określenia takiej grupy deklaruje aż 41% firm. Do
posiadania planów marketingowych przyznaje się natomiast 70% organizacji. Czy czytającym ten wpis również zapaliła się
teraz lampka i zaczęli zastanawiać się nad faktem, że więcej firm deklaruje
plan marketingowy niż posiadanie grupy docelowej?
Kolejne ustalenia Mind Progress i IBC są równie ciekawe.
Pytanie fundamentalne: o posiadanie przez firmy strategii marketingowej.
Odpowiedzi padły następujące: 34,5% – TAK,
w formie spisanej; 22% – TAK, ale w niespisanej formie, 34,5% – NIE; pozostali – NIE WIEM. Jak można
się domyślić, spisana strategia jest domeną dużych firm. Organizacje, które posiadają
strategię, pytano, jaki jej rodzaj stosują. Na pierwszym miejscu, właściwe ex-aequo,
są strategia rozwoju produktu (40%) i
strategia rozwoju rynku (39%). Na dalszych pozycjach uplasowały się strategia
penetracji rynku i strategia dywersyfikacji działalności. Jeżeli chodzi
natomiast o samo opracowywanie strategii, to są one przygotowywane przez firmy i ich działy marketingu (36%), przez
właścicieli lub osobę zarządzającą (21%) lub w sposób mieszany – przez
pracowników i firmę z zewnątrz (17%). Opracowanie strategii samodzielnie przez
agencję marketingową lub reklamową zleca tylko 13% przedsiębiorstw, a przez
firmę doradczą – 7%.
Analizując wyniki badania zaprezentowanego w czasie
tegorocznego Marketing Progressu, warto także przyjrzeć się, jak firmy
określają procentowo stopień realizacji przyjętych strategii. Deklarację, że opracowane
założenia udaje się realizować w całości, składa 14% firm. Do realizacji strategii w przedziale od 80 do
100% przyznaje się 34% organizacji, a w zakresie od 80 do 50% – co trzecie przedsiębiorstwo
(najczęściej wskazywana odpowiedź). Co do reszty, realizację połowy założeń przyjętych
w strategii potwierdza 10% ankietowanych firm, a mniej niż połowę deklaruje
tylko 3% z badanych organizacji.
Ciekawe wydaje się również spojrzenie na zalety, jakie firmy
dostrzegają w realizacji strategii. Dla ponad połowy z nich strategia to sposób
na spójny wizerunek i mocną markę, natomiast dla 43% organizacji strategia
oznacza sposób rozliczania pracowników marketingu z ich działalności i pracy.
Jednak, co warte odnotowania, 42% firm widzi w strategii sposób na
oszczędności, bo – jak słusznie zauważają – zaplanowane działania marketingowe
są tańsze niż rozwiązania wprowadzone „ad hoc”.
Analiza Mind Progress i IBC wykazała, że dla firm ciągle bardzo
ważne w realizacji strategii marketingowych są media firmowe, w tym przede
wszystkim gazety i newslettery. Oczywiście numerem jeden w komunikacji
marketingowej jest strona internatowa. Jednak wiele promowanych obecnie w sieci
działań, jak pokazują wyniki zaprezentowanego we Wrocławiu badania, nie zyskuje
jeszcze uznania firm. Szczegóły na załączonej poniżej grafice.
Źródło: MJ (własne)
MJ
0 komentarze: