Co łączy Facebooka, Photoblog i Ask.fm z włanczaniem, większą i mniejszą połową oraz ubieraniem butów? Odpowiedź przynosi raport Instytutu Monitorowania Mediów. IMM w ramach Kompasu Social Media sprawdził, jakie błędy językowe Polacy najczęściej popełniają w sieci.
Instytut
Monitorowanie Mediów razem z fanpage'm „Poprawna Polszczyzna”
poprosili internautów o wskazanie błędów, z jakimi można się
spotkać w sieci najczęściej. Na apel odpowiedziało kilkaset osób,
zebrano ponad 600 komentarzy na ten temat. IMM ułożył wskazane
przez internautów propozycje językowych wpadek w ranking
największych gaf. Co się okazało?
Od
początku roku do połowy maja w sieci i mediach społecznościowych
pojawiło się ponad 125 tys. artykułów, komentarzy i wpisów, w
których wystąpiła przynajmniej jedna ze wskazanych przez
internautów językowych gaf. W czołówce serwisów social media z największą liczbą wpadek językowych znalazły się Facebook, Photoblog.pl i Ask.fm. Skąd w portalach
skierowanych głównie do ludzi młodych taka kumulacja błędów? IMM zauważa, że nauczycielskie oko nie sięga w te
zakamarki internetu, a rówieśnicy raczej nie zadają sobie trudu,
żeby poprawiać kolegów czy koleżanki (groźba padnięcia ofiarą
hejtu?).
Z
analizy przeprowadzonej przez Instytut Monitorowania Mediów wyłonił
się ranking najczęściej popełnianych błędów. Okazało się, że
najczęściej powtarzane uchybienie językowe pojawiło się ponad 30
tys. razy w setkach wpisów internetowych. Zaczną część wpadek,
na które zwrócili uwagę użytkownicy sieci, stanowiły pleonazmy,
czyli wyrażenia składające się z wyrażeń o tym samym znaczeniu.
Mirosław Bańko, profesor UW i ekspert Poradni Językowej PWN,
zwrócił przy tej okazji uwagę, że bez powtarzania treści
komunikacja byłaby niemożliwa. „Nie wszystkie powtórki są
jednakowo naganne: niektóre biorą się z nieuwagi, inne wynikają z
budowy zdania” – stwierdził Bańko. Po jakie pleonazmy sięgamy
najczęściej? Oto zestawienie IMM:
Źródło: Instytut.com.pl
Pleonazmy
uplasowały się na pierwszym miejscu językowych wpadek Polaków.
Jakie błędy zajęły kolejne miejsca? Z danych zgromadzonych przez
Instytut Monitorowania Mediów wynika, że:
Źródło: Instytut.com.pl
Prof.
UW Mirosław Bańko, który skomentował dla IMM wyniki analizy
internetowych błędów Polaków, zwrócił uwagę na wpływ, jakie
rozwijająca się sieć wywarła na język polski. Jak zauważył
Bańko, dzięki internetowi gwałtownie wzrosła liczba osób, które
w sieci stają się samodzielnymi autorami. „Dawniej autor miał do
pomocy wydawcę i gdy jego polszczyzna budziła zastrzeżenia,
czytelnicy dowiadywali się o tym. Dziś jest inaczej i błędy są
utrwalane i powielane” – podkreślił językoznawca. Jednak
dodał, że rozwój nowych mediów wywiera też pozytywny wpływ na
nasz ojczysty język. „Internauci zaczynają być świadomi reguł
języka i nawet jeśli piszą niedbale, to wiedzą, że naruszają
normę. To może być bodziec, aby ją sobie przyswoili” –
podsumował optymistycznie ekspert Poradni Językowej PWN.
AG
0 komentarze: