Dobre pismo wewnętrzne to pismo z
pracownikami. Jednak co zrobić, kiedy mają opór przed pokazaniem się na łamach
magazynu? Z pomocą przychodzi Marcel Proust i jego kwestionariusz.
Kilka razy
pisaliśmy już – głównie w newsletterze „Custom News” – o sposobach, które można
wykorzystać, by przełamać opór pracowników przed pokazywaniem się w firmowym
piśmie. Zachęcaliśmy do realizowania tematów związanych z pasjami,
zainteresowaniami osób pracujących w firmie, podpowiadaliśmy, by nie unikać w
magazynie luźniejszych, life stylowych zagadnień. Co jeszcze można zrobić, by
pracownicy chcieli pokazywać się w magazynie? Skorzystać z prostego „wynalazku”
Prousta, który pozwala w ciekawy sposób odkrywać firmowe osobowości.
Kwestionariusz
Prousta znany jest już od XIX wieku jako gra towarzyska praktykowana wśród
mieszczan. Tak naprawdę to nie francuski pisarz, ale jego znajoma, córka
przyszłego prezydenta Francji, stworzyła listę pytań do towarzyskiej zabawy,
jednak charakterystyczne odpowiedzi Prousta, opublikowane dwa lata po jego
śmierci sprawiły, że zestaw pytań dotyczących osobowości, zainteresowań i cech
charakterystycznych danej osoby, nazwano właśnie jego nazwiskiem.
Kwestionariusz
Prousta uznaje się za jeden z pierwszych testów osobowości. A że w magazynach
wewnętrznych dobrze jest prezentować przed czytelnikami poszczególne osobowości
z firmowej załogi, dlaczego nie sięgnąć po „wynalazek” francuskiego prozaika?
We
współczesnej wersji kwestionariusza pojawiają się pytania o:
1. główną
cechę charakteru,
2. cechy
poszukiwane u kobiety/mężczyzny,
3. największą
wadę,
4. wartość
najbardziej cenioną u przyjaciół,
5. największe
nieszczęście,
6. czynnik,
który wzbudza obsesyjny lęk,
7. to, kim
lub czym chciałoby się być, gdyby nie było się tym, kim jest się obecnie,
8. nadużywane
słowa,9. bohaterów literackich, w których chciałoby się wcielić,
10. rzecz, której najbardziej się nie cierpi,
11. dar
natury, który chciałoby się posiadać,
12. sposób, w
który chciałoby się umrzeć,
13. aktualny
stan umysłu,
14. błędy,
które się wybacza.
fot.dreamstime.com
Jedną z
adaptacji kwestionariusza Prousta jest kwestionariusz Pivota, który powstał na
potrzeby amerykańskiego talk show „Inside the Actors Studio”. W programie
francuski dziennikarz Bernard Piviot pytał swoich gości – aktorów i znane
osobowości, o:
1.
ulubione/najmniej lubiane słowo,
2. to, co ich
pobudza,
3. to, co ich
hamuje,
4. jakie
dźwięki kochają,
5. jakich
dźwięków nienawidzą,
6. ulubione
przekleństwo,
7. wymarzony
zawód,
8. zawód,
którego nigdy nie chcieliby wykonywać,9. upragniony widok, który chcieliby ujrzeć przed bramą nieba (o ile mieliby tam dotrzeć).
Proponując
pracownikom wypełnienie testu, złożonego z dowolnie skomponowanych pytań,
możemy uzyskać zbiór ciekawych odpowiedzi, które pomogą w stworzeniu
zachęcających do lektury opisów firmowej załogi. Kwestionariusz może posłużyć
jako pretekst do stworzenia stałej rubryki, zwłaszcza przy okazji tworzenia
nowego pisma, w której regularnie będziemy przedstawiać kolejnych pracowników
firmy. To przydatne narzędzie również w przypadku zmian kadrowych czy
przyznania wyróżnień i nagród – możemy wtedy w nieszablonowy sposób pokazać,
kto został w firmie doceniony i zaprezentować tę osobę czy osoby z mniej
formalnej strony, niekoniecznie związanej z pracą.
AG
0 komentarze: