Proust sposobem na pracowników

By | 09:43 Leave a Comment

Dobre pismo wewnętrzne to pismo z pracownikami. Jednak co zrobić, kiedy mają opór przed pokazaniem się na łamach magazynu? Z pomocą przychodzi Marcel Proust i jego kwestionariusz.


Kilka razy pisaliśmy już – głównie w newsletterze „Custom News” – o sposobach, które można wykorzystać, by przełamać opór pracowników przed pokazywaniem się w firmowym piśmie. Zachęcaliśmy do realizowania tematów związanych z pasjami, zainteresowaniami osób pracujących w firmie, podpowiadaliśmy, by nie unikać w magazynie luźniejszych, life stylowych zagadnień. Co jeszcze można zrobić, by pracownicy chcieli pokazywać się w magazynie? Skorzystać z prostego „wynalazku” Prousta, który pozwala w ciekawy sposób odkrywać firmowe osobowości.
Kwestionariusz Prousta znany jest już od XIX wieku jako gra towarzyska praktykowana wśród mieszczan. Tak naprawdę to nie francuski pisarz, ale jego znajoma, córka przyszłego prezydenta Francji, stworzyła listę pytań do towarzyskiej zabawy, jednak charakterystyczne odpowiedzi Prousta, opublikowane dwa lata po jego śmierci sprawiły, że zestaw pytań dotyczących osobowości, zainteresowań i cech charakterystycznych danej osoby, nazwano właśnie jego nazwiskiem.

Kwestionariusz Prousta uznaje się za jeden z pierwszych testów osobowości. A że w magazynach wewnętrznych dobrze jest prezentować przed czytelnikami poszczególne osobowości z firmowej załogi, dlaczego nie sięgnąć po „wynalazek” francuskiego prozaika?

We współczesnej wersji kwestionariusza pojawiają się pytania o:

1. główną cechę charakteru,
2. cechy poszukiwane u kobiety/mężczyzny,
3. największą wadę,

4. wartość najbardziej cenioną u przyjaciół,
5. największe nieszczęście,
6. czynnik, który wzbudza obsesyjny lęk,

7. to, kim lub czym chciałoby się być, gdyby nie było się tym, kim jest się obecnie,
8. nadużywane słowa,

9. bohaterów literackich, w których chciałoby się wcielić,

10. rzecz, której najbardziej się nie cierpi,

11. dar natury, który chciałoby się posiadać,
12. sposób, w który chciałoby się umrzeć,
13. aktualny stan umysłu,
14. błędy, które się wybacza.
 

fot.dreamstime.com


Jedną z adaptacji kwestionariusza Prousta jest kwestionariusz Pivota, który powstał na potrzeby amerykańskiego talk show „Inside the Actors Studio”. W programie francuski dziennikarz Bernard Piviot pytał swoich gości – aktorów i znane osobowości, o:

1. ulubione/najmniej lubiane słowo,
2. to, co ich pobudza,

3. to, co ich hamuje,
4. jakie dźwięki kochają,

5. jakich dźwięków nienawidzą,
6. ulubione przekleństwo,

7. wymarzony zawód,
8. zawód, którego nigdy nie chcieliby wykonywać,

9. upragniony widok, który chcieliby ujrzeć przed bramą nieba (o ile mieliby tam dotrzeć).

Proponując pracownikom wypełnienie testu, złożonego z dowolnie skomponowanych pytań, możemy uzyskać zbiór ciekawych odpowiedzi, które pomogą w stworzeniu zachęcających do lektury opisów firmowej załogi. Kwestionariusz może posłużyć jako pretekst do stworzenia stałej rubryki, zwłaszcza przy okazji tworzenia nowego pisma, w której regularnie będziemy przedstawiać kolejnych pracowników firmy. To przydatne narzędzie również w przypadku zmian kadrowych czy przyznania wyróżnień i nagród – możemy wtedy w nieszablonowy sposób pokazać, kto został w firmie doceniony i zaprezentować tę osobę czy osoby z mniej formalnej strony, niekoniecznie związanej z pracą.


AG

 

 
Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze: