Co łączy badanie Instytutu Gallupa i prasę firmową? Wspólnym mianownikiem jest tutaj zaangażowanie pracowników.
Raport stworzony przez Instytutu Gallupa, najstarszy ośrodek
badania opinii społecznej na świecie, pn. „State of The Global Workplace” pokazał, że globalnie jedynie 13% pracowników angażuje się w swoją pracę, czerpiąc przy tym satysfakcję i gwarantując
rozwój firmy. Z raportu wynika, że firmy, które inwestują w swoją załogę,
otrzymują w zamian zaangażowanie owocujące nawet trzykrotnie większymi zyskami.
W raporcie Instytutu Gallupa scharakteryzowano trzy
rodzaje pracowników. Pierwsza grupa to zaangażowani (engaged), którzy czerpią
ze swojej pracy radość i satysfakcję. To najcenniejszy zasób dla firm,
działający na ich rozwój i wprowadzający innowacje. Pracownicy niezaangażowani
(not engaged) to druga grupa wyróżniona przez IG. Jej przedstawiciele podchodzą
do pracy bez pasji i energii. To grupa 63% pracowników, którzy, jak zaznaczyli
autorzy raportu, „lunatykują” (czekają na zakończenie dnia). Wreszcie
kontestujący pracę – trzeci typ pracowników opisany w raporcie „State of The
Global Workplace”. To ludzie niezadowolenie z pracy, okazujący to
niezadowolenie i podważający osiągnięcia zaangażowanych pracowników. Jest ich
na świecie prawie 25%.
Jesteś ciekawy innych wniosków, płynących z raportu Instytutu Gallupa? Pobierz raport
Zdaniem autorów raportu zaangażowanie pracowników można
zwiększyć – co wydaje się dość oczywiste – zatrudniając właściwych ludzi i
inwestując w aktualnych pracowników. Druga rada IG odnosi się do dbania o dobre
samopoczucie pracowników. Jak czytamy w raporcie – im ono lepsze, tym firma
może osiągnąć wyższe zyski. Generatorem dobrego samopoczucia pracowników, a
przede wszystkim ich zaangażowania jest prasa firmowa. Szczególną rolę
odgrywają magazyny wewnętrzne, które emocjonalnie angażują firmową załogę,
budząc jej motywację. Pismo stwarza bowiem poczucie, że pracownicy są częścią
konkretnej marki i realizowane przez nich działania realnie wpływają na jej
sytuację.
To możliwe dzięki publikowaniu w firmowych gazetach nie
tylko informacji ważnych z punktu widzenia osób decyzyjnych, kierownictwa (od
nich nie da się uciec, ale można zadbać, by zostały zaprezentowane w ciekawej
formie i straciły tym samym na „nudności”), ale też luźniejszych
materiałów, zawierających relacje z firmowych imprez, pokazujące społeczną
działalność i pasje pracowników. Jak słusznie zauważył bowiem Jacek Prześluga,
jeden z jurorów konkursu Szpalty Roku organizowanego przez SPF, mówiąc o najważniejszych cechach prasy firmowej: „Zwracam uwagę na content (…). Weryfikuję, (…) czy prowokuje odbiorcę do
działań i jak bardzo go angażuje – nie tylko na poziomie krzyżówek i rebusów.
Największym grzechem w publikacjach firmowych jest przybieranie formy pasa
transmisyjnego – od zarządu lub managamenetu do załogi i klientów. Nowoczesne media
konsumenckie oraz pracownicze powinny odchodzić od tej formy. W komunikacji arcyważny
jest głos pracownika (…)”.
Eksperci Gallupa uważają, że zaangażowani pracownicy nie
tylko poprawiają wyniki finansowe firmy, ale są też kreatorami jej wizerunku,
reprezentując konkretny brand w kontaktach z innymi. Prasa firmowa wydaje się
być odpowiednim narzędziem tej kreacji.
AG
0 komentarze: