–
To niewielkie medium jest bardzo skutecznym narzędziem promocji, skierowanej do
odpowiednich grup – przekonuje Rafał Janik, współtwórca pierwszego raportu na
temat naszej aktywności na Twitterze. Badanie
pozwoliło na zbudowanie portretu „ćwierkającego” Polaka.
Rafał Janik razem z Arkiem Pietrzykiem przebadali w
ciągu 3,5 miesiąca (października 2012 – styczeń 2013) konta tych użytkowników,
którzy od czasu zarejestrowania się na Twitterze opublikowali w portalu co
najmniej dwa tweety po polsku. W
efekcie analizie poddano ponad 9,6 mln wpisów od przeszło 84 tys.
„ćwierkających” – w sumie 10 GB danych, które pozwoliły sprawdzić, kim są i co
robią . Okazało się, że Twitter to w Polsce wciąż niezbyt popularna platforma
komunikacji, zdobywająca jednak coraz więcej użytkowników.
Raport Janika i Pietrzyka dowodzi, że Twitter:
·
ma ponad 1,2 mln real users (i użytkownicy posiadający konto, i ci,
którzy czytają jedynie publikowane treści na mikroblogu);
·
aktywnie
używany jest przez ok. 45 tys. użytkowników
na 300 tys. osób, które mają zarejestrowane w serwisie konta;
·
jest najbardziej popularny wśród
internautów w wieku 15 – 35 lata;
·
to komunikator częściej wykorzystywany
przez mężczyzn niż przez kobiety;
·
kreuje swoje statystyki głównie dzięki aktywnym użytkownikom, którzy publikują
w serwisie najwięcej spośród wszystkich wpisów i rozumieją specyfikę
twitterowej komunikacji (tweety średnio na 92 znaki i ponad 60% oznaczonych użytkowników – @);
·
jest często wykorzystywany przez polityków i media (Janusz Palikot, Radosław
Sikorski, „Gazeta Wyborcza”, „Newsweek”);
·
używany jest najintensywniej w godzinach 20:00 – 21:00, w niedziele i poniedziałki;
·
w 65% zawiera wpisy dodane przez strony WWW;
·
stanowi wśród dostępnych mediów jedno z czołowych źródeł cytowań (6.
miejsce).
Ostatnia z wyróżnionych przez Janika i Pietrzyka
cech, które opisują polskiego Twittera, pokazuje, że dostrzegamy potencjał tego kanału komunikacji w budowaniu wizerunku
eksperckiego. Okazuje się tym samym, że Twitter może być skutecznym narzędziem stosowanym w celach PR-owych.
– Klienci zmieniają sposób działania firm. Twitter doskonale odpowiada na
potrzeby naszego pokolenia: komunikacja staje się szybsza, krótka i skuteczna –
dodaje Marta Laskowska z agencji Feeltz, partner merytoryczny raportu.
Janik i Pietrzyk przekonują, że swoim badaniem
chcieli rozpocząć cykliczne analizy Twittera w Polsce. – Co kwartał zamierzamy
publikować aktualne dane na temat aktywności użytkowników. Będziemy mogli
wszyscy śledzić, jak to medium staje się coraz bardziej popularne wśród
tweetujących w języku polskim – zapowiada Arek Pietrzyk.
OG
Źródło:
Socialpress.pl, Wirtualnemedia.pl, Nowymarketing.pl
0 komentarze: