Zdjęcia to podstawa prasy. Także tej
firmowej. Jednak często jakość publikowanych tam zdjęć jest daleka od ideału. A
często jest problem w ogóle z publikacją zdjęcia.
Zdjęcia są
ważnym elementem prasy, magazynów. Dzięki nim po pierwsze możemy opowiadać nie
tylko słowem, ale i obrazem. Bo zdjęcie samo w sobie już jest informacją. Po za
tym dzięki zdjęciom magazyny są po prostu ładniejsze i bardziej dostępne dla
czytelnika. Fotografie dynamizują nam kolejne strony. Są także integralną
częścią tekstów, bądź pełnią samodzielną rolę pokazującą temat, wydarzenie lub
zjawisko. Jednak często w firmowych pismach mamy ze zdjęciami problemy. Jakie?
Postaramy się je uporządkować na podstawie doświadczeń MediateQi przy tworzeniu
i doradzaniu przy wielu pismach
firmowych.
fot.dreamstime.com
1. Brak zdjęcia
Często z różnych wydarzeń w firmie nie mamy zdjęcia. Ktoś
zapomniał lub wydarzenie nie miało wielkiej wagi, osoby odpowiedzialnej za foto
do firmowego pisma nie było na miejscu.
2. Zdjęcie złej
jakości
Jeżeli było tak jak w
przypadku opisanym powyżej, często staramy się zdobyć jakieś zdjęcie od osób,
które były na miejscu. Dziś, gdy praktycznie każdy w kieszeni nosi smartfona,
robimy bardzo dużą ilość zdjęć z miejsc, w których byliśmy. Jednak nawet jeżeli
takie zdjęcie uda się nam zdobyć, to jest ono źle zrobione pod względem kadru
(np. widać plecy wręczających odznaczenia) lub słabe technicznie (poruszone)
lub słabej rozdzielczości (nie nadaje się do druku).
3. Źle dobrane
zdjęcia
Gdy nie mamy zdjęcia do jakiegoś tematu, często widać jak
redakcja próbowała się ratować. I by nie zostawić strony tylko z tekstem,
próbowała coś podebrać. Dla przykładu, gdy piszemy o konkursie BHP, to przecież
zawsze można podebrać z banków zdjęć jakieś foto nawiązujące do bezpiecznej
pracy. Jednak takie zdjęcie nie pasuje, jeżeli w tekście mamy o przebiegu
konkursu, wręczaniu nagród.
4. Słaba praca nad
zdjęciem
Jeżeli nawet mamy zdjęcie, to często przez błędy popełnione
przy fotoedycji lub jej brak, ukazują się zdjęcia za ciemne lub za jasne.
Prześwietlone lub źle nasycone kolorami. Są także zdjęcia, gdzie widać zbyt
dużą ingerencję Photoshopa i przez to zdjęcie wygląda nienaturalnie.
5. Zły układ zdjęć
Zamiast jednego dużego konkretnego zdjęcia do małego tematu,
publikowanych jest kilka, ale malutkich, z których i tak nic nie wynika, ani za
bardzo nic na nich nie widać. Kolejny błąd to brak hierarchii przy publikacji
kilku fotografii i publikacja kilkunastu
zdjęć tej samej wielkości.
Zdiagnozowaliśmy dziś największe problemy, jakie pojawiają
się w firmowych mediach. W przyszłym tygodniu na blogu poszukamy recepty na te
problemy.
(MJ)
0 komentarze: