Wśród użytkowników mediów społecznościowych 3/4 deklaruje, że korzysta z hashtagów. Ich potencjał dostrzegły także firmy, które za ich pomocą zaczęły promować swoje produkty.
Wszystko
zaczęło się w roku 2007, kiedy Amerykanin Chris Messin
zaproponował na Twitterze, żeby grupować dyskusje za pomocą znaku
„#”. Jak się okazało, pomysł wypalił, a kratkami zaczęło
posługiwać się coraz więcej osób. Hashtagi, czyli wyrazy lub
frazy poprzedzone znakiem „#” (np. #WyborySamorzadowe), miały
ułatwiać komunikację. Grupowały dyskusje prowadzone na Twitterze
i pozwalały w łatwy sposób odszukiwać interesujące użytkowników
wątki, bez konieczności wertowania setek stron i tematów. Ich
popularność szybko rosła, aż stała się głównym sposobem
nawigacji w mediach społecznościowych. Stosowanie hashtagów
wprowadziły takie portale jak Instagram, Pinterest, Google+, a w
roku 2013 także Facebook. To pokazuje jak ważnym jest ono
narzędziem. Mark Zuckerberg powiedział, że wprowadzenie hashtagów
na Facebooku ma zapobiec przenoszeniu się użytkowników z Facebooka
na Twittera, a jednocześnie ma pomóc w walce z największym
konkurentem. Pozwoli także zwiększyć rentowność Facebooka dzięki
pieniądzom zarabianym na reklamach, które publikowane będą np. w
postach prowadzonych na żywo (relacje spotkań sportowych).
Firmowe
hashtagi
Potencjał
hashtagowania zauważyły firmy, które uczyniły z niego formę
marketingu, a co ważniejsze, skutecznego marketingu. Wśród
firmowych hashtagów można wyznaczyć kilka ich rodzajów:
- hashtagi marki – nazwa firmy lub główne hasło promocyjne poprzedzone „#” np. #CocaCola,
- hashtagi reklamowe – nazwy akcji reklamowych lub innych akcji prowadzonych przez firmę poprzedzone „#” np. #SzlachetnaPaczka,
- hashtagi produktowe – hashtagi konkretnych produktów firmy np. #snickers.
Firmowe
hashtagi wykorzystywane są do promocji produktów, ale ich głównym
zadaniem jest poszerzanie bazy klientów. Dobrze prowadzony hashtag
marketing pomaga dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.
Jak
to zrobić?
Przede
wszystkim hashtag marki powinien być unikalny.
Przed jego użyciem musimy sprawdzić, czy nie jest on już przez
kogoś używany, nie tylko na Twitterze, ale także na innych
portalach społecznościowych, ponieważ naszym hashtagiem będziemy
posługiwać
się na wszystkich portalach.
To utrwali go w świadomości odbiorców i pozwoli łatwo kojarzyć
hashtag z naszą firmą. Ponadto powinien być dość krótki,
łatwy do zapamiętania i
kojarzyć się z działalnością firmy np. #FajnyCiuch dla firmy
zajmującej się sprzedażą odzieży. Takim hashtagiem powinniśmy
podpisywać każdy publikowany przez nas post.
Osobne
hashtagi można tworzyć dla konkretnych produktów lub prowadzonych
przez nas akcji promocyjnych. Przy ich tworzeniu warto
zwracać uwagę na trendy,
jakie panują na Twitterze (można je sprawdzić w module „Trendy”).
Jeżeli w czołówce znajdują się tematy, które wiążą się z
działalnością naszej firmy, możemy podpisywać nasze posty
hashtagami odnoszącymi się do tych tematów. Dzięki temu nasze
treści będą widoczne dla grona osób, które ich poszukują. W ten
sposób odbiorcy natrafiają na treści publikowane przez firmę i
zapoznają się z jej usługami.
Warto
także zadbać o to, aby osoby obserwujące firmowe konto,
publikujące treści nawiązujące tematycznie do działalności
firmy, podpisywały je naszym hashtagiem. W ten sposób osoby
szukające naszej firmy po nazwie będą widziały nie tylko posty
stworzone przez nas, ale także przez obserwatorów, a to pozwala
budować zaufanie odbiorców do marki.
0 komentarze: