Inwazja trwa

By | 10:52 Leave a Comment

Jeżeli planujemy wydawać naszą firmową gazetę na tabletach, warto zajrzeć do najnowszego wydania magazynu „Press”. Znajdziemy w nim porównanie trzech programów do publikowania prasy w kioskach Apple i Google.

Liczba użytkowników tabletów w naszym kraju cały czas dynamicznie rośnie. Ich sprzedaż w zeszłym roku skoczyła o ponad 420 procent! Więcej niż 400 tysięcy Polaków kupiło sobie w tym czasie tablet. W bieżącym roku liczba nowych mobilnych urządzeń sprzedanych w naszym kraju ma przekroczyć 1,3 mln – takie dane opublikowała firma PMR. By podążać za czytelnikiem również część firmowych magazynów publikuje swoje wydania w wersji mobilnej. O kłopotach – związanych przede wszystkim z kosztami, jakie to rozwiązanie za sobą niesie – pisaliśmy już na naszym blogu .
Najnowszy magazyn „Press” (3/2013) drukuje porównanie trzech popularnych rozwiązań stosowanych przy przenoszeniu magazynów na aplikacje mobilne. Miesięcznik pisze o Adobe Digital Publishing Suite, Issue Stand oraz Paper Lit.
 
Pierwsze rozwiązanie – Adobe Digital Publishing – daje nam więcej możliwości przy kreowaniu magazynu i przy dodawaniu ekstra materiałów, animowaniu. Nie mamy tutaj do czynienia z prostym przenoszeniem PDF-a do publikacji, ale z przygotowaniem odrębnego layoutu i łamaniu typowo pod tablety. Jednak pisaliśmy już kiedyś, że jest to najdroższa obecnie forma przechodzenia z gazetą do cyfrowego świata. Oprócz licencji za program, płacimy także za nasze pobrane magazyny (nawet gdy udostępniamy je bezpłatnie). „Press” podaje, że koszt publikacji z pięcioma tysiącami pobrań, to obecnie 16 tys. zł netto. Warto jednak zauważyć iż dzieki temu rozwiązaniu publikujemy także na więcej systemów niż tylko IOS i Android.
Mniejsze koszty generuje Isssue Stand, ale oferuje dużo bardziej ograniczone możliwości. IS pozwala na dołożenie do naszego pliku PDF materiałów wideo czy galerii zdjęć. Interesująca jest też cena tego rozwiązania – dla bezpłatnych publikacji wynosi 99 dolarów. Co ważne – nie płacimy za pobrania. Jak mówi w marcowym „Press” współtwórca Issue Stand, aplikacja powstała z myślą o firmach z sektora custom publishing oraz mniejszych wydawcach.
Innym rozwiązaniem jest Paper Lite. To jednak system stworzony przede wszystkim do montyzacji treści. Opłata w przypadku PL jest dwuczęściowa: (1) utworzenie aplikacji – 10 tys. euro i (2) opłata za czytelników – 10 tys. czytelników = 400 euro miesięcznie.
Osoby bardziej zainteresowane tematem mobilnych aplikacji odsyłam do marcowego wydania magazynu „Press” (str. 58-59). Oprócz charakterystyk poszczególnych rozwiązań są tam również krótkie recenzje magazynów tworzonych przy użyciu rozmaitych aplikacji.

mj

Dlaczego warto przenosić wydawnictwa customowe na tablety pisaliśmy tutaj .

Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze: