Jeżeli planujemy wydawać naszą firmową gazetę na tabletach, warto zajrzeć do najnowszego wydania magazynu „Press”. Znajdziemy w nim porównanie trzech programów do publikowania prasy w kioskach Apple i Google.
Liczba
użytkowników tabletów w naszym kraju cały czas dynamicznie
rośnie. Ich sprzedaż w zeszłym roku skoczyła o ponad 420 procent!
Więcej niż 400 tysięcy Polaków kupiło sobie w tym czasie tablet.
W bieżącym roku liczba nowych mobilnych urządzeń sprzedanych w
naszym kraju ma przekroczyć 1,3 mln – takie dane opublikowała
firma PMR. By podążać za czytelnikiem również część firmowych
magazynów publikuje swoje wydania w wersji mobilnej. O kłopotach –
związanych przede wszystkim z kosztami, jakie to rozwiązanie za
sobą niesie – pisaliśmy już na naszym blogu
.
Najnowszy
magazyn „Press” (3/2013) drukuje porównanie trzech popularnych
rozwiązań stosowanych przy przenoszeniu magazynów na aplikacje
mobilne. Miesięcznik
pisze o Adobe Digital Publishing Suite, Issue Stand oraz Paper Lit.
Pierwsze
rozwiązanie – Adobe Digital
Publishing – daje nam więcej
możliwości przy kreowaniu magazynu i przy dodawaniu ekstra
materiałów, animowaniu. Nie mamy tutaj do czynienia z prostym
przenoszeniem PDF-a do publikacji, ale z przygotowaniem odrębnego
layoutu i łamaniu typowo pod tablety. Jednak pisaliśmy już kiedyś,
że jest to najdroższa obecnie forma przechodzenia z gazetą do
cyfrowego świata. Oprócz licencji za program, płacimy także za
nasze pobrane magazyny (nawet gdy udostępniamy je bezpłatnie).
„Press” podaje, że koszt publikacji z pięcioma tysiącami
pobrań, to obecnie 16 tys. zł netto. Warto jednak zauważyć iż
dzieki temu rozwiązaniu publikujemy także na więcej systemów niż
tylko IOS i Android.
Mniejsze
koszty generuje Isssue Stand,
ale oferuje dużo bardziej ograniczone możliwości. IS pozwala na
dołożenie do naszego pliku PDF materiałów wideo czy galerii
zdjęć. Interesująca jest też cena tego rozwiązania – dla
bezpłatnych publikacji wynosi 99 dolarów. Co ważne – nie płacimy
za pobrania. Jak mówi w marcowym „Press” współtwórca Issue
Stand, aplikacja powstała z myślą o firmach z sektora custom
publishing oraz mniejszych wydawcach.
Innym
rozwiązaniem jest Paper Lite.
To jednak system stworzony przede wszystkim do montyzacji treści.
Opłata w przypadku PL jest dwuczęściowa: (1) utworzenie aplikacji
– 10 tys. euro i (2) opłata za czytelników – 10 tys.
czytelników = 400 euro miesięcznie.
Osoby
bardziej zainteresowane tematem mobilnych aplikacji odsyłam do
marcowego wydania magazynu „Press” (str. 58-59). Oprócz
charakterystyk poszczególnych rozwiązań są tam również krótkie
recenzje magazynów tworzonych przy użyciu rozmaitych aplikacji.
mj
0 komentarze: